torsdag 17. februar 2011

Mashup

Begrepet "mashup" har jeg hørt om før, men vel aldri helt forstått hva det gikk ut på. Men etter å satt meg inn i oppgaven skjønner jeg at mashups har jeg jo vært borti daglig på nettet.
Jeg gikk inn på mashupprosjeketet Pode på Deichmanske bibliotek. Jeg gjorde et søk i Reiseplanleggeren på "Florida" og fikk opp reisehåndbøker, kokebøker, skjønnlitteratur, en snl-artikkel og været i Florida. Prosjektet kombinerer reisehåndbøker fra katalogen med stedsnavn fra Geonames, kart fra Google, værdata fra Yr og bokomslag fra Bokkilden.
Jeg gjorde et søk på "library" i Mashup Dashboard og valgte meg Readit.Me. Her kan du i en slags dagboksform legge inn bøkene du leser og kommentere på dem. Readit er også integrert med Amazon og Facebook.
På vårt bibliotek kunne vi f.eks brukt mashups i bloggen ved å kombinere bokomtaler, filmer etc. Men dette er noe vi eventuelt må se på seinere.

1 kommentar:

  1. Bokomtaler gir en merverdi til boken, kanskje dere kan åpne for at elevene omtaler også, evt at de evt kan trykke på en "like" knapp, litt mer overkommelig som Ingeborg Volan sa. "Like"knappen er kanskje ikke en mashup i seg selv.

    SvarSlett